Vragen en antwoorden
-
Waarom is het Z factuur basis abonnement gratis?
De verzenders hoeven niet langer de papieren factuur te printen en te frankeren. De verzender bespaart en betaalt daarom de kosten die gemoeid zijn met het verwerken en plaatsen van uw factuur in uw digitale archief.
-
Hoe weet ik of er nieuwe facturen in mijn online archief staan?
U krijgt op het door u opgegeven e-mailadres een notificatie wanneer u een nieuwe factuur in uw digitale archief op Z factuur heeft ontvangen. In uw digitale archief zijn nieuwe of nog niet gelezen facturen herkenbaar gearceerd. U kunt ook facturen als ongelezen markeren om ze extra onder de aandacht te houden.
-
Wat heeft Z factuur van u nodig om een digitale factuur te kunnen verzenden?
Als u zelf uw facturen opmaakt dan heeft Z factuur de factuurgegevens en de opgemaakte PDF-factuur nodig.
-
Wat gebeurt er met mijn online archief als ik mijn Z factuur abonnement opzeg?
U heeft dan twee mogelijkheden:
-
Werkt Z factuur over de grens?
Op dit moment is Z factuur zowel aan de ontvangende als aan de verzendende kant gericht op Nederlandse bedrijven. Verzending van facturen naar het buitenland per post behoort wel tot de mogelijkheden. Neem hierover contact op met de verkoop afdeling van ZET solutions.
-
Ik heb nog geen login, kan ik me dan aanmelden voor Z factuur?
Z factuur is niet langer beschikbaar voor nieuwe klanten. Vanaf nu kunt u een account aanmaken bij de vervanger van Z factuur: Billtobox.
-
Ik kan mijn afnemers toch ook per e-mail een factuur sturen?
Dit is inderdaad een mogelijkheid. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de wet voorschrijft dat een factuurontvanger toestemming moet geven voor de ontvangst van een digitale factuur.
-
Heeft mijn bank of de belastingdienst toegang tot mijn online archief?
Nee, de toegang tot uw online archief is gekoppeld aan uw persoonlijke Z login. Alleen met deze toegang is uw archief in te zien.
-
Wat wordt precies in het online archief gearchiveerd en voor hoelang?
Het online archief archiveert alle digitale facturen, bijbehorende factuurspecificaties en andere financiële documenten (acceptgiro, automatische incasso, standaard factuur, herinneringen, creditnota’s en factuurbijlagen) gedurende zeven jaar.
-
Hoe kan ik facturen terugvinden in het archief?
U kunt op vrijwel alle aanwezige facturenkenmerken en binnen de dienst toegevoegde eigenschappen zoeken en sorteren. Hierdoor kunt u eenvoudig en snel de gewenste factuur opzoeken.