Vragen en antwoorden
-
Hoe weet ik of er nieuwe facturen in mijn online archief staan?
U krijgt op het door u opgegeven e-mailadres een notificatie wanneer u een nieuwe factuur in uw digitale archief op Z factuur heeft ontvangen. In uw digitale archief zijn nieuwe of nog niet gelezen facturen herkenbaar gearceerd. U kunt ook facturen als ongelezen markeren om ze extra onder de aandacht te houden.
-
Wat gebeurt er met mijn online archief als ik mijn Z factuur abonnement opzeg?
U heeft dan twee mogelijkheden:
-
Wat heeft Z factuur van u nodig om een digitale factuur te kunnen verzenden?
Als u zelf uw facturen opmaakt dan heeft Z factuur de factuurgegevens en de opgemaakte PDF-factuur nodig.
-
Werkt Z factuur over de grens?
Op dit moment is Z factuur zowel aan de ontvangende als aan de verzendende kant gericht op Nederlandse bedrijven. Verzending van facturen naar het buitenland per post behoort wel tot de mogelijkheden. Neem hierover contact op met de verkoop afdeling van ZET solutions.
-
Ik heb nog geen login, kan ik me dan aanmelden voor Z factuur?
Z factuur is niet langer beschikbaar voor nieuwe klanten. Vanaf nu kunt u een account aanmaken bij de vervanger van Z factuur: Billtobox.
-
Heeft mijn bank of de belastingdienst toegang tot mijn online archief?
Nee, de toegang tot uw online archief is gekoppeld aan uw persoonlijke Z login. Alleen met deze toegang is uw archief in te zien.
-
Ik kan mijn afnemers toch ook per e-mail een factuur sturen?
Dit is inderdaad een mogelijkheid. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de wet voorschrijft dat een factuurontvanger toestemming moet geven voor de ontvangst van een digitale factuur.
-
Wat wordt precies in het online archief gearchiveerd en voor hoelang?
Het online archief archiveert alle digitale facturen, bijbehorende factuurspecificaties en andere financiële documenten (acceptgiro, automatische incasso, standaard factuur, herinneringen, creditnota’s en factuurbijlagen) gedurende zeven jaar.
-
Hoe kan ik facturen terugvinden in het archief?
U kunt op vrijwel alle aanwezige facturenkenmerken en binnen de dienst toegevoegde eigenschappen zoeken en sorteren. Hierdoor kunt u eenvoudig en snel de gewenste factuur opzoeken.
-
Wat als een afnemer het oneens is met een factuur?
Een digitale factuur verschilt in dit opzicht niet van een papieren factuur. De factuurontvanger blijft de mogelijkheid houden om een factuur niet te betalen of om te reclameren. Z factuur speelt hierop in door factuurverzenders een ‘informatie en reclamatie’ service aan te bieden.